İlk kez pasaport ve vize alacak olanlara tavsiyeler

"6 dakika minimum okuma süresi"

Tanıtımlar, duyurular, gövde gösterileri ve çok daha fazlası… Akıllı telefon, tablet ve diğer mobil cihaz üreticilerinin her yıl sabırsızlıkla beklediği bir fuar var: Mobile World Congress… Sabırsızlıkla diyorum çünkü irili ufaklı 1200’den fazla şirket bu organizasyon için kelimenin tam anlamıyla gün sayıyor. Barselona’da her yıl Şubat ya da Mart ayı için planlanan organizasyon, bu sene 27 Şubat – 2 Mart tarihleri arasında düzenlendi. Ben de Piri Medya tarafından GZT.com Teknoloji Editörü olarak fuar için görevlendirildim.

İlk kez yurt dışına çıkacağım için fuar kararının alınmasıyla birlikte hızlıca araştırmalara başladım. Öncelikle gerçekleştirdiğim ilk işlem pasaport çıkartmak oldu. Gerekli belgeler, pasaport defter bedeli ve pasaport harcı gibi detaylara doğrudan Pasaport ve Güvenli Belge Daire Başkanlığı’nın web sayfasından ulaştım. Yurt dışı deneyimini anlatan ayrı bir blog yazısı hazırlayacağım ama öncelikle pasaport, vize ve diğer belgelerden başlayalım.

Pasaport için gerekli belgeleri birkaç maddeyle sıralamak gerekirse:

  • Nüfus Cüzdanı (TC kimlik numaralı ve fotoğraflı olmasına dikkat),
  • İki adet biyometrik fotoğraf (5 x 6 cm ebadında),
  • Bankaya (herhangi biri olabilir) ya da Vergi Dairesine yatırılmış Pasaport Defter Bedeli makbuzu,
  • Bankaya (herhangi biri olabilir) ya da Vergi Dairesine yatırılmış Pasaport Harç Bedeli makbuzu,
2017 yılı için belirlenen Türkiye Pasaport Harç ve Defter Bedelleri (6 aydan 10 yıllığa kadar)

e-Pasaport Bilgi ve Randevu Merkezi’nin web sayfası üzerinden bu bilgilere erişebilirsiniz.

Önemli! Bu belgeler konusunda dikkat edilmesi gereken işlem şu: Pasaport Defter Bedeli ya da Pasaport Harç Bedeli için ödeme yaptığınız kurum (banka ya da vergi dairesi) mutlaka ama mutlaka dekontta bu iki maddeyi de kalem kalem yazmış olmalı. Aksi takdirde pasaport başvurusu kabul edilmiyor. Size Pasaport Defter Bedeli ya da Pasaport Harç Bedeli şeklinde iki farklı dekont da verebilir, aynı dekontta iki maddeyi ayrı ayrı da geçebilir. Ama mutlaka geçmeli.

Diğer bir husus ise aynı dekontta “Tahsil edilmiştir” kaşesiyle birlikte ıslak imzanın yer alması gerektiği.

Not: Ödemeyi yapan mükellef olarak sizin ilk nüshayı almanız gerekiyor.

Belgeler tamam, o zaman sıra pasaport başvurusunda…

Pasaport randevusu alacakların karşısına çıkacak olan ilk pencere.

Pasaport başvurusu birçok kişi tarafından genellikle belgeler tamamlandığında yapılıyor. Ancak aceleniz varsa ve sistemin size vereceği randevu tarihine kadar belgeleri toplayabileceğinizi düşünüyorsanız randevuyu önceki bir tarihten alıp, bu süreçte pasaport için gerekli belgeleri hazırlayabilirsiniz; herhangi bir sakıncası yok.

Pasaport başvurusunu gerçekleştirmek için öncelikle randevu almak gerekiyor. Randevu için buradaki adresi kullanabilirsiniz.

Not: Randevu esnasında e-posta ve cep telefonu bilgilerinizi tekrar tekrar kontrol edin. Zira bu kanallar üzerinden size birçok farklı bilgi (randevu numarası, tarihi, saati ve diğer detaylar) gelecek.

Pasaportu mümkün olduğu en hızlı şekilde çıkartmak istiyorsanız randevu anında Emniyet Genel Müdürlüğü seçimini değiştirerek tarih ve saatleri tekrar tekrar kontrol edin. Bazı şubeler çok yoğun, bazılarıysa nispeten (Şişli Emniyet Genel Müdürlüğü) olabiliyor; fırsatı değerlendirin.

Pasaport randevusundan sonra gelen onay e-postası.

Önemli! e-Pasaport üzerinden randevuyu aldıktan sonra işlem anında vermiş olduğunuz e-posta adresine bir onay mesajı gelecek. Bunu hızlıca onaylamanız şart; zira belirtilen süre sonunda yanıyor ve sizin yerinize başka bir kişi aynı tarih ve saate randevu alabiliyor.

Onaylanan pasaport başvurusundan sonra bir e-posta daha geliyor.

Randevuyu onayladıktan sonra bir e-posta daha alacaksınız; işlemler şimdilik tamam. Bu aşamadan sonra masa başından kalkıp verilen tarih ve saati beklemek kâfi. Randevu saatinden en az 20 dakika önce Emniyet Genel Müdürlüğü’nde olmanız size içeride zaman kazandırır (tecrübeyle sabittir).

Emniyet Genel Müdürlüğü’nde işlemler gayet hızlı yürüyor; evraklarınızı teslim edip, parmak izinizi verdikten (ehliyetiniz varsa ya da daha önce parmak izi verdiyseniz bu işlem de pas geçiliyor) sonra sıra pasaportu beklemeye geliyor.

Not: Mümkünse pasaportunuzu kendiniz teslim alabileceğiniz ev ya da iş adresinizi verin. Aksi takdirde EGM’de teslim alacak kişinin TC kimlik numarası bilgisini vermeniz gerekiyor.

Genellikle bir hafta içinde geleceği söyleniyormuş ama bana kargoyla üç gün içinde ulaştı. Buraya kadar her şey tamam. Akabinde vize için belgeleri toplamaya devam…

VİZE (yabancı bir ülkeye girebilmek için o ülke makamlarından alınan resmi izin @ Wikipedia)

Seyahat edeceğiniz ülkeye bağlı olarak vize başvurusunu yapabileceğiniz birçok farklı seyahat acentesi var. Ancak, bu noktada seyahat acentelerinin size tek yardımı sizin için vize başvurusunu alıp, evraklarınızın takibini yapıyor olması. Yani eğer evraklarımı kendim takip ederim, randevumu alırım ve belgelerimi teslim ederim diyorsanız Vize Başvuru Merkezleri’ne yapacağınız başvurular sayesinde vize ücretinden yarı yarıya kâr elde edebilirsiniz.

Vize başvurusu için gerekli belgeler

Vize başvuru formu. Ülkeye göre değişiklik gösterir. Aşağıdaki bağlantıdan gerekli belgelere erişebilirsiniz.

Şirket tarafından görevlendirildiğim için neredeyse tüm belgeler İnsan Kaynakları tarafından bana verildi. Ve bu belgeler seyahat türüne bağlı olarak farklılık gösterebiliyor, şöyle ki…

Her şeyi eksiksiz halletmek için öncelikle seyahat türünüze göre gerekli belgelerin yazılı olduğu kağıdın birkaç çıktısını alın. Tamamladığınız evrakların üzerini çizerek işleri kolaylaştırabilirsiniz.

Ben İspanya vizesi için aracı bir acente yerine işlemlerimi kendim hallettim ve başvuruyu doğrudan BLS International üzerinden yaptım. Üstelik zaman sıkıntısı yaşayan kişiler için BLS’nin ücret karşılığında verdiği bir VIP hizmeti de var; ben de doğrudan bu VIP hizmeti seçerek telefonla ertesi güne randevu aldım.

BLS’e girdiğim anda VIP hizmeti sayesinde hiç sıra beklemeden meraklı gözlerin altında özel bir görüşmeye çağırıldım. Tüm evraklar A’dan Z’ye hazır olduğu için 1 saat içinde işlemlerin tamamı halloldu. Üstelik BLS’nin VIP hizmeti alanlara eksik evrak, fotokopi, fotoğraf çekimi ve benzeri gibi hususlarda yardımcı olduğunu da öğrendim.

Akabinde 3-4 günlük sürecin ardından pasaportuma işlenmiş şekilde vize onayım geldi.

Yurt dışı deneyimiyle ilgili ayrıca bir blog daha hazırlayacağım için şimdilik pasaport ve vize süreciyle alakalı bu bilgiler yeterli. 🙂

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir